Selasa, 28 Mei 2013

INFO IT

Bagaimana Membuat Blog?
Ramai kawan-kawanku  ingin membuat blog, tetapi tidak mahu belajar atau malas untuk mencari maklumat untuk membuat blog.   Sebelum anda hendak membuat blog, anda perlu ada e-mel, tidak kira e-mel yahoo, google atau apa jua yang mudah untuk mereka hubungi anda semula.  Kemudian anda buka laman web www.blogspot.com dan anda perlu daftar nama dan emel anda di laman tersebut.  
 
Pendaftaran Blog
Apabila sudah diterima,  Anda perlu untuk mengisi maklumat tentang diri anda.  Anda jugaperlu memikirkan apakah tema blog anda untuk anda namakan blog anda.  Selamat mencuba
 
 
 

Masukkan gambar dalam blog
Jika anda menulis blog dan anda boleh  memasukkan gambar sebagai tambahan kepada penulisan anda.   Ganbar yang boleh dimasukkan dalam blog adalah dalam bentuk jpeg sahaja.  Cara funtuk masukkan gambar, anda cuma klik di icon empat segi bersebelahan denngan icon tertulis Link. Jika cursor anda pada icon tersebut,  akan terpapar insert image.  Kemudian anda akan diminta untuk memilih gambar.

 
Selamat mencuba.


 
 


Cara Privatekan Blog
Anda seorang penulis blog?  Bagi penulis blog yang baru, sudah tentu banyak perkara yang perlu anda dipelajari.  Begitu juga dengan saya.  Di sini saya sertakan sedikit sebanyak yang saya ketahui untuk dikongsi bersama dengan kawan-kawan.

Ada sesetengah penulis hendak menulis blog, tetapi tidak mahu orang lain mengetahuinya.  Ada juga penulis blog menulis untuk catatan atau diari mereka.   Ada juga penulis blog menulis untuk ditatap oleh pembaca lain.  Terpulang kepada kehendak penulis.  Untuk makluman lanjut sila klik di sini   Cara Privatekan Blog. 


Untuk letakkan icon facebook, twitter dan icon blog di halaman depan blog
Anda boleh menambahkan icon facebook anda, ataupun icon  twitter anda di depan blog.  Tujuan ini adalah untuk raka anda boleh berhubung terus dengan anda melalui facebook ataupun twitter.  Anda juga boleh meletakkan icon blog anda yang anda paling suka ataupun blog rakan lain yang anda suka.  Terpulang kepada kehendak anda.

Anda boleh klik di sini letakkan icon facebook, twitter atau blog


 
 
 

Untuk meletakkan surah secara random di dalam blog anda
Saya suka tajuk ini kerana sambil mengemaskini blog, secara tidak langsung kita akan membaca surah yang dipaparkan di muka depan blog kita,  Jika anda suka widget ini bolehlah gunakan kod di bawah.  Seperti biasa anda klik di dashboard, layout dan pilih yang ada html.

 
<div style="border: 2px dotted green;"><script language="JavaScript" src="http://silence-blogz.googlecode.com/files/widget-surah2.js">
//*Sila pasang kod ini di sidebar blog anda.Mengubahsuai script ini akan menyebabkan
ianya gagal berfungsi.Original Random Surah script by Potia(silenceblogz.com)

*//
< /script>
< /div
 
 
Penerangan kod :

· 2 = saiz border.

· dotted = jenis border - [Pilih jenis-jenis border di sini]

· green = warna border - [boleh ditukarkan kepada - black, grey, red, lime, maroon dll]

Selamat mencuba.



     

 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan