Rabu, 22 Mei 2013

Kursus Microsoft Access

Beberapa bulan yang lepas Bahagian Pengurusan Sumber Manusia telah mengarahkan kepada semua pentadbir bahagian supaya menyenaraikan semua fail yang telah ditutup bagi tahun 2007 dan sebelumnya.   Kami telah diberi kursus tentang pengurusan fail tutup oleh pihak ARKIB, pengelasan dokumen, keselamatan dokumen, dan berbagai-bagai lagi untuk menambahkan pengetahuan kami sebagai pentadbir bahagian.  Sememangnya sudah lama aku telah membuat senarai fail tutup tersebut dengan menggunakan Microsoft Excell  dan menyusun nama fail   mengikut abjad.  Walau bagaimanpun, menurut pegawai yang menguruskan fail tutup ini, senarai tersebut hendaklah disusun mengikut nombor fail, sub nombor, sub-sub nombor fail  dan ditaip menggunakan boran Arkib 5/08.  Aku terpaksa menggunakan kepakaranku yang tidak seberapa untuk menyusun semula senarai fail tersebut mengikut  nombor fail.  Namun aku masih tetap menyimpan senarai fail tutup mengikut abjad demi rujukanku di masa akan datang. 

Bagi memudahkan semua pentadbir bahagian, Sistem kemasukan fail tutup telahpun dibuat oleh kawanku Mohd Fazli Ismail dari Bahagian Harta Intelek secara sukarela dengan menggunakan Microsoft Access.  Kebanyakan pentadbir bahagian kurang mahir dan ada yang tidak pernah menggunakan perisian tersebut.  Lantas aku telah beberapa kali mencadangkan kepada Bahagian Sistem Pengurusan Sumber Manusia agar memaklumkan kepada Bahagian Pembangunan Sumber Manusia untuk mengadakan kursus Microsoft Access kepada semua pentadbir bagi keperluan tersebut.   Tetapi tidak ada sebarang respond pun, sehinggalah suatu hari aku membuka facebook dan telah add rakan yang bernama latihan DBP.   Di situlah  aku berpeluang memaklumkan apa yang diperlukan oleh pentadbir bahagian.  Alhamdulillah akhirnya berjaya juga hasrat aku untuk mengikuti kursus Microsoft Access kerana Bahagian Pembangunan Sumber Manusia akhirnya telah mengadakan kursus tersebut bermula dari 21 Mei hingga 23 mei 2013 di Bilik Makmal, Aras 4, Podium DBP.  Tenaga penceramahnya dari JNA IT Develepment (M) Sdn. Bhd.  oleh Encik Hailan bub Abdul Hamid.  Seramai 20 orang pentadbir telah ditawarkan untuk menghadiri kursus tersebut.  Aku juga dimaklumkan, kursus tersebut akan diadakan lagi di masa akan datang untuk pentadbir lain yang belum lagi menghadirinya.
 
Selepas sahaja habis  menghadiri  kursus tersebut pada hari pertama, aku terus mencuba di pc  menggunakan microsoft Access untuk membuat satu rekod agihan manuskrip bagi memudahkan pencarian jika ada penulis luar atau bahagian yang bertanya kembali tentang manuskrip mereka.   Tak sabar hendak mencubanya.  Tapi banyak lagi yang perlu aku ketahui.  Terima kasih kepada En. Hailan kerana melalui kursus tersebut dapat juga ilmu yang diperoleh, dan aku akan cuba membuat nota secara slide menggunakan power point untuk rujukanku di masa akan datang.
 
 
 

 
 


 
 



 




















Gambar dari jurufoto akan dimasukkan kemudian.