Jumaat, 17 Mei 2013

PERTANDINGAN MEMASAK

Baru-baru ini Puspanita DBP telah menganjurkan suatu pertandingan memasak untuk staf DBP.  Aku boleh memasak, tetapi untuk bertanding rasanya takut pula.  Aku boleh bayangkan bagaimana tanganku akan menggigil untuk memotong bawang atau pun untuk mengopek  kulit kentang.  Ishhhhhk!  malas aku hendak hadapi semua itu.

Rupa-rupanya pertandingan itu diadakan pada hari ini iaitu 17 Mei 2013 (Jumaat)  di Dewan Bankuet.   Selepas makan tengah hari di Cafeteria bersama rakanku Siti Hazlinda, kami terus pergi ke Dewan Bankuet.   Apabila sampai di sana,     masakan telah tersedia di atas meja.  Peserta rupanya telah memasak di rumah lebih awal, dan bukannya masak di situ.  Terdetik juga di dalam hatiku "Kalau macam ini, aku pun boleh masuk ni".  Tapi disebabkan tidak ambil kisah menyebabkan aku tidak tahu peraturan yang telah ditetapkan. 

Sampai  sahaja di sana, pelbagai masakan lauk-pauk dan kuih-muih telah dipertandingkan.   Canatik juga cara persembahan mereka.  Sempat juga aku bertanya kepada rakan-rakanku, apabila melihatkan masakan yanag aku minati dan boleh dibuat di rumah suatu  hari nanti.  Jurinya terdiri daripada Presiden Puspanita DBP Pn. Hajah Jaminah binti Hj. Hashim selaku Presiden Puspanita DBP dan juga   isteri kepada Ketua Pengarah DBP, Puan Padilah Haji Ali selaku Timbalan Presiden Puspanita DBP dan juga  Ketua Editor Bahagian Buku Umum, Pn. Kamariah binti Yusof,   Pengurus Kewangan dan Bekalan Pn. Azah Wahab.
 
Di sini aku paparkan serba sedikit masakan kawan-kawanku  yang telah dipertandingkan untuk tatapan kawan-kawan.






 








  


 


 
 
Ubi rebus ditumbuk dicampur dengan kelapa paruat

 



 
Juri sedang berbincang untuk membuat keputusan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan