Sabtu, 25 Mei 2013

PERJUMPAAN KELUARGA

Setiap dua atau tiga bulan, kami adik beradik sering  mengadakan perjumpaan keluarga. Perjumpaan ini adalah bertujuan untuk mengeratkan silaturrahim di antara kami sekeluarga. Di antara pengisian dalam pertemuan keluarga,  kadang kala diadakan bacaan yassin, menyambut hari jadi ataupun bermesyuarat jika ada isu penting yang hendak dibincangkan. Setelah lebih empat bulan bagi tahun 2013, kami tidak dapat membuat perjumpaan keluarga yang boleh mengumpulkan semua adik beradikku. Tanpa diduga, setelah membuat beberapa kali perancangan, akhirnya dapat juga kami adik beradik berkumpul pada hari Jumaat, kerana kebetulan hari itu cuti am kerana Hari Wesak.

Memandangkan pada pagi hari Khamis aku baru sahaja membuat Spageti berkuahkan Cheese and Herbs untuk anak-anakku menyambut Hari Guru di Sekolah Al-Hidayah, aku tidak sempat untuk merancang apakah menu yang perlu aku bawa ke rumah kakakku. Kebetulan pula petang Khamis itu aku telah membeli tiga ikan pucuk ubi untuk dibuat masak tempoyak, maka masakan itu merupakan salah satu menu yang perlu aku buat. Selepas sarapan aku telah pergi ke NSK Balakong, dan aku terpandangkan ikan patin, terus aku merancang untuk membuat menu Ikan Patin Tempoyak. Aku membeli dua ekor ikan patin. Kemudian aku membeli tulang lembu, tomato, kacang panjang, lobak merah, kacang dal. Jika sempat aku hendak membuat menu dalca jika sempat.
Balik sahaja dari NSK, aku terus bersilat di dapur untuk membuat semua masakan yang telah aku rancangkan supaya masakan tersebut dapat disiapkan dengan segera. Memandangkan tulang lembu masih lagi keras diselaputi oleh air batu, hasrat aku untuk merebus tulang lembu terbantut. Aku hanya sempat untuk membuat Pucuk Ubi Masak Tempoyak dengan Ikan Patin Masak Tempoyak.
 
 

Ikan Patin Masak Tempoyak
 
  
 



Pucuk ubi masak tempoyak

Lebih kurang jam 3.00 petang, kami sekeluarga pun berangkat menuju ke Kota Warisan. Sampai di sana semua sudah sampai kecuali seorang lagi yang masih lagi belum sampai, walaupun tinggal di Kota Warisan. Setelah dihubungi berapa kali, rupanya ada tetamu yang datang ke rumahnya. Setelah kami semua menjamu selera, anak saudaraku memasang air di belakang rumahnya kerana ada tab jakuzi di belakang rumah mereka. Anakku sememangnya sudah membawa baju dan tuala untuk mandi di sana jika berkesempatan.






 
 
 
 
Memandangkan makanan untuk makan malam tidak cukup, ada yang mencadangkan untuk buat barbeku. Tapi aku mengatakan takut tak sempat untuk membakarnya, lalu ada yang mencadangkan buat steam boat dan beli Ayam KFC saja. Jarum jam menunjukkan pukul6.15 petang. Adikku dan adik iparku ingin pergi ke GAINT di bandar Nilai untuk membeli bahan untuk buat steam boat. Aku pun ikut serta kerana saja untuk mencuci mata. Sempat juga kami mencatat resepi untuk membuat sos Steamboat daripada kakakku

.


 
 



 
 
 
Suamiku dan adik-adik lelakiku pula asyik berborak di luar. Dari satu isu dan cerita diborakkan antara mereka. Bila ada kisah lucu, terdengar gelak besar mereka.
 
 
 
.  
 
 
 

Pada sebelah malamnya pula, diadakan upacara memotong kek untuk menyambut hari ulang tahun pada ahli di kalangan kami yang lahir pada bulan Mei. Badanku semakin letih, Aku memberi isyarat kepada suami untuk pulang. Kami sampai di rumah jam 12.15 malam. Aku berdoa agar kami semua dapat berkumpul lagi di masa akan datang. Insyaallah.
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan