Khamis, 25 April 2013

Rumahku Syurgaku

25/4/2013 (Khamis)



25/4/2013 (Khamis)

Yaa..Hoo!..... Hari ini merupakan hari pembayaran gaji untuk staf Dewan Bahasa dan Pustaka. Bolehlah aku merancang apa aktiviti yang hendak aku lakukan bersama keluarga di hujung minggu ini. Tetapi pada hari Sabtu ini, anakku Idzham ada kelas tambahan kerana tahun ini anakku akan mengambil peperiksaan UPSR. Aku cuma boleh pergi beriadah selepas anakku balik dari sekolah.
  















Hari ini ada ceramah agama yang disampaikan oleh seorang ustaz bernama Suhaimi Abdul Wakid bertajuk Rumahku Syurgaku atau Baiti Jannati dalam Bahasa Arab di Dewan Seminar., Dewan Bahasa dan Pustaka.  Terpanggil juga untuk pergi mendengar ceramah apabila melihat tajuk ceramah tersebut di papan tanda.  Mungkin banyak manfaat yang boleh diambil untuk diriku dan juga keluargaku.   Alhamdulillah akhirnya dengan izin Allah,  dapat juga aku menghadirkan diri dalam majlis ceramah agama tersebut.

Dengan cara penyampaiannya yang bersahaja, tidak kering gusi kami semua ketawa apabila mendengar kisah pahit mahit tapi lucu bila beliau bercerita tentang pengalamannya semasa beliau didatangi orang ramai semasa dalam menjalankan perkhidmatannya sebagai Pegawai Agama di pejabatnya.  

Beliau juga menceritakan antara lelaki dan perempuan sama sahaja nakalnya, cuma mungkin lelaki lebih sedikit nakal daripada perempuan.   Ada juga kisah isteri dipukul dan dipijak oleh suami sedangkan isterinya baru  tiga hari melahirkan anak disebabkan suami tidak dapat duit yang diminta kerana ketagihan berjudi.

Cerita yang paling pelik tapi lucu, apabila beliau menceritakan ada juga suami yang dipukul isteri dengan batang kayu mop.  Selalu yang kita dengar suami memukul isteri, tetapi yang ini sebaliknya.  Ada juga  suami yang kena terajang oleh isteri sampai patah tulang selangka.  Walau apa juga cerita yang disampaikan dalam bentuk lucu tapi bermakna, eloklah  kita bermunasabah kepada diri sendiri agar tidak berlaku kepada kita pula.  Subhanaullah....Simpang malaikat 44, kata orang.

Cerita ustaz yang paling dahsyat, apabila ustaz itu memberitahu ada isteri yang menggunakan sihir terhadap suaminya (rasanya tidak perlu diceritakan di sini kerana takut pula menjadi ikutan kepada orang lain).   Kadangkala aku rasa terharu, sedih apabila mendengar penjelasan ustaz tentang hak isteri dan bagaimana untuk menjadi isteri yang solehah.  Aku berdoa agar aku juga dapat menjadi isteri yang solehah untuk suamiku dan ibu yang baik untuk anak-anakku.  Amin...

Anak-Anakku







Tiada ulasan:

Catat Ulasan